Tsjernobyl på trykk




I siste utgave av Er Lik-magasinene, er jeg på trykk med en fotoreportasje fra Prypiat i Tsjernobyl.

Natt til 26. april 1986 eksploderte reaktor 4 ved atomkraftverket i Tsjernobyl. 4 kilometer unna ligger landsbyen Prypiat med 49.000 innbyggere. Byen ble grunnlagt i 1970 for å huse arbeidere ved atomkraftverket. I 1979 fikk den bystatus, men ble evakuert etter ulykken i Tsjernobyl.

I dag er Prypiat en spøkelsesby uten mennesker. Naturen tar over. Området er gjengrodd. I bygningene, og også i uteområdene, finner man en rekke gjenstander, utsmykninger og propaganda som kan spores tilbake til livet som en gang ble levd – et liv i kommunistiske Sovjetunionen. Alt av verdi som enkelt kan flyttes er fjernet eller stjålet. Prypiat er menneskespor. Prypiat er spor etter en levd tid – etter en epoke i sivilisasjonens historie.

Løp og kjøp et Erlik-magasin.

På senvinter/tidlig vår 2013 blir jeg også reiseleder for en fototur til Tsjernobyl. Ta kontakt for mer info.

Og det blir selvsagt flere Tsjenobyl-bilder her på bloggen fremover.

Erlik

2 thoughts on “Tsjernobyl på trykk

  1. Harald Harnang

    En rå og sterk historie fra virkeligheten. Jeg tenker oftest på bilder fra området i sorthvitt, men med de “Martin Parr”-fargene du har her til med, så er det kontraster nok. Overdrevent blå himmel og mørk faenskap på bakken. Flotte bilder.
    Jeg ramlet over en Magnum-in-motion-bildeserie for litt siden. Magnum-fotograf Paul Fusco har sin versjon, som er like hjerteskjærende og grotesk: http://infotobloggen.wordpress.com/2012/06/26/arven-etter-tsjernobyl/
    H

    Reply
  2. Frank Hesjedal Post author

    Hei Harald, tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Å være i Tsjenobyl er en sterk opplevelse. På mange forskjellige plan, som menneske og som fotograf, er det et interessant og lærerikt sted å være. Jeg skal tilbake. Og jeg ønsker meg tilbake mange ganger for å dypdykke i dette.

    Jeg valgte bevisst å ikke gjøre Tsjernobyl i sort/hvitt. Før jeg dro der så jeg stedet for meg i sort og hvitt. Sikkert påvirket av mange av fotografiene jeg allerede hadde sett derfra. Allerede da hadde jeg bestemt meg for at dette ønsket jeg å gjøre i farger. Hyggelig at du synes det funker.

    Skal sjekke Paul Fusco sine bilder.

    Frank

    Reply

Leave a Reply

